Årets generalforsamling bliver afholdt den 11. maj kl. 10 hos Helle-Vibeke Riisgaard, Krejsagervej 13. Indkaldelse uddeles både i alle postkasser og sendes på mail til dem, der har oplyst deres mail-adresser.
Forfatterarkiv: Tine
Nyhedsbrev Juli 23
SENESTE NYT OM AFFALDS-SORTERING
Bestyrelsen har fulgt udviklingen om det nye forslag til affalds-regulativ, som er tiltrådt af Kommunalbestyrelsen og sendt til høring hos borgerne indtil den 21.7.2023.
Det ligger rimelig fast, at alle sommerhuse får 2 beholdere på 240 liter, som begge er rumopdelt. Det ene rum er til madaffald, og det andet til restaffald. Den anden beholder er til hhv. MDK (mad og drikke kartoner), metal og plastik samt pap og papir i det andet rum.
Glas skal fortsat afleveres på de små genbrugsstationer, mens tekstilaffald og farlig affald skal afleveres på genbrugsstationen.
Mini-genbrugsstationen ved Spar-købmanden vil fortsat være til disposition.
Der er en mulighed for at etablere fællesløsninger, men de er ikke relevante for Gadeland, da de forudsætter i tilstrækkelig stort fællesareal, som vi ikke råder over.
Beholderne vil blive tømt med 14-dages intervaller, således at den ene beholder tømmes den ene uge, mens anden tømmes den følgende uge.
Det er endnu ikke fastlagt, hvad den nye ordning kommer til at koste, og der arbejde med en takstmodel. Det er dog ret klart, at den nye ordning vil blive dyrere end den eksisterende.
Man kan læse mere om regulativ-forslaget på kommunens hjemmeside.
Da der tidligere var udsigt til, at hvert sommerhus skulle udstyres med fire beholdere, er det er klar forbedring, at der nu kun er tale om to.
Det er dog stadigt uklart i hvilken udstrækning sommerhusejerne kan etablere nabo-løsninger. Grundejerforeningen vil derfor i høringsrunden stille forslag om, at der etableres en procedure for, hvordan dette kan sættes i værk.
Hvis man selv vil bidrage til høringsrunden skal man sende sit bidrag til affald@gribskov.dk inden den 21.7.
ARRANGEMENT OM NORDKYSTENS HISTORIE OG SANDFODRINGS-PROJEKTET
Da det på grund af sommerferien, sygdom osv. ikke har været muligt at samle oplægsholderne til dette arrangement i hverken juli eller august må arrangementer desværre udskydes til næste år.
AFHENTNING AF AFFALD
Nogle af vore medlemmer har oplevet, at Gribskov Forsyning, vores affalds-selskab, har nægtet at fjerne skraldesækken på grund af, at der holdt en bil parkeret på vejen, ud for deres matrikel.
Skraldemanden afleverede en ”gul seddel” med en bemærkning om, at affaldet ikke blev afhentet på grund af ”ulovlig parkering”, som han skrev. På den gule seddel stod følgende: ”Efter 2 gule sedler får du et rødt og ryger i karantæne. Når forholdene er udbedret, får du igen afhentet dit affald.”
De bedste sommerhilsner
Bestyrelsen
Høringssvar om affalds-regulativ
Til Kommunalbestyrelsen i Gribskov Kommune
HØRINGSSVAR VEDR: UDSENDT FORSLAG TIL AFFALDS-REGULATIV
Bestyrelsen for Grundejerforeningen Gadeland i Holløselund skal med tilfredshed konstatere, at antallet af beholdere er reduceret fra fire til to.
Man da to 240-liters beholdere for hver husstand ikke desto mindre er en visuel og fysisk belastning for et sommerhusområde, hvor man bestræber sig på de mindst mulige indgreb i det æstetiske udtryk, er det Gadelands opfattelse, at der skal arbejdes med at reducere antallet af beholdere yderligere. Dette kan ske ved etablering af naboløsninger, hvor to eller tre husstande går sammen om et enkelt sæt affaldsbeholdere.
Vi ønsker derfor, at der laves en procedure for et sådant nabo-initiativ samt at afgift-strukturen indrettes således, at der skal et reelt incitament for borgene til at bidrage til denne forbedring af ordningen.
Med venlig hilsen
Grundejerforeningen Gadeland
v/ Formand Tine Kortenbach og Næstformand Mads Christoffersen
Generalforsamling 23
Årets generalforsamling blev afholdt den 20. maj hos Helle-Vibeke Riisgaard, Krejsagervej 13.
Se referat
Se regnskab for 2022 og budget for 2023
Historisk vandring i Gadeland og Vingolf
Der er en rig historie gemt i vores sommerhusområder. Gadelands bestyrelse har taget initiativ til en eftermiddag med flere personer, som vil fortælle om den udvikling siden slutning af 1960’erne, som de selv har oplevet om områdets tilblivelse.
Der er Leo Kamstrup-Olesen (Præstengen 3/Lundevinget 28), Lizzie Birkefeldt (Præsteengen 7) og den tidlige, mangeårige formand for Gadeland, Elmer Lauridsen.
Vi mødes søndag den 10.7. kl. 15 på fællesgrunden ved enden af Langagervej. Efter rundgangen med de spændende fortællinger vil vi slutte af med en kop og et stykke blødt brød i Lundesvinget 32 ved 17 tiden.
Tilmelding via mail til Mads Christoffersen: mchr@mondogrande.dk senest den 3.7. Man skal regne med at bidrage med 20 kr. til forplejningen.
Som appetitvækker kan man kigge på de historiske billeder på Gadelands facebookside.
Generalforsamling 2022
Generalforsamling/sommermøde blev afholdt lørdag den 14. maj 2022.
Se regnskab for 2021 og budget for 2022.
Referat.
Fjæsing – husk badesko
Vi har fået underretning om, at en badende ved Markvejs-trappen er blevet stukket af en Fjæsing. Trappen ved Markvejen ligger et par kilometer øst for vores trappe. Det skete på kun en halv meters vand, så vi formoder, at der er tale om “Lille Fjæsing”, som er ny på vore breddegrader. Den blev første gang rapporteret ved Sjællands Odde for et par år siden og skulle være mere giftig.
Lille Fjæsing går typisk tættere på land end den type Fjæsing, som i mange år har været ret almindelig her på Nordkysten. Den holder normalt til ude på mindst 2 meters dybde.
Lukket Facebook-gruppe
Som aftalt på generalforsamlingen er der oprettet en lukket Facebook gruppe, så medlemmer af Grundejerforeningen Gadeland kan dele vandreture, svømmeture, svampejagt mv.
Kontakt dine naboer eller Maj-Britt på majbritthhansen@gmail.com / mobil 2939 266, hvis du ønsker at være med.
Husk at betale kontingent
Årets kontingent på 640 kr. skal betales senest den 1. august.
Hvis du har tilmeldt kontingentet til Betalingsservice sker betalingen automatisk. Alternativt er du velkommen til at indbetale til vores konto i Handelsbanken: 6301 1662554. Husk at skrive din adresse ved betalingen.
Hvis det skulle blive nødvendigt at udsende rykker, vil der blive tillagt rykkergebyr.
Generalforsamling 2021
Medlemmerne af Grundejerforeningen Gadeland mødtes til generalforsamling lørdag den 8. maj 2021 i haven hos Helle-Vibeke Riisgaard, Krejsagervej 13.
Se referat fra generalforsamling
Se regnskab for 2020 samt budget for 2021
Generalforsamling 2020
Årets generalforsamling blev afholdt søndag den 30. august på Kursuscenter Sankt Helene, Bygmarken 30, 3220 Tisvilde.
Har du for meget skrald?
Kommunen sørger for afhentning af dagrenovation én gang om ugen – og de fjerner kun én sæk per husstand. De sække, som kommunen anvender, kan desværre være for små, hvis vi har gæster, eller hvis huset bliver lånt eller lejet ud til mange mennesker.
Desværre oplever vi ofte, at folk stiller overskydende affald i en tynd pose ved siden af stativet i håb om at de bliver fjernet, Men det gør de IKKE. Resultatet er, at de hurtigt rives op af katte, ræve eller andre dyr, som spreder skraldet rundt. Det er ulækkert og det tiltrækker rotter.
Her er tre muligheder for at løse problemet:
- Du kan købe ekstra affaldssække af kommunen. De koster 30 kroner per styk og kan købes på kommunens to genbrugspladser (kun mobile pay) og i kommunens borgerservice på rådhuset i Helsinge. Der er betalt for afhentning af dem, så dem tager skraldemanden.
- Du kan købe et ekstra stativ. Det koster 1133 kr/år.
- Hvis du lejer ud permanent til mange mennesker, kunne du overveje at udskifte dit nuværende stativ til en større model. Den koster 2427 kr/år. De nævnte priser er oplyst af kommunen den 14. august 2020.
TBE i vores område
Den farlige sygdom TBE (Tick Borne Encephalitis) har bredt sig til vores område, hvor den nu officielt er konstateret flere gange. Der har også været et bekræftet tilfælde i Vinderød ved Frederiksværk.
I 2008, 2009 og 2011 var der tilfælde i Tokkekøb Hegn, mellem Hillerød og Birkerød. På Bornholm har den været kendt i mange år. Den er udbredt i Sverige og i Østeuropa.
TBE, også kaldet centraleuropæisk hjernebetændelse, skyldes en virus, der overføres til mennesker via bid fra skovflåter. Flåterne findes især fra maj til oktober med højsæson for at blive smittet fra juli til september.
Ca. 25 % af TBE-smittede får klinisk sygdom (“sommerinfluenza”), og ca. 25 % af disse udvikler sig til hjernebetændelse (encephalitis). Omkring 30 % af indlagte TBE-patienter kan få årelange følgevirkninger såsom lammelser af arm, neuropsykiatriske forandringer eller indlæringsvanskeligheder, oplyser Statens Seruminstitut på deres hjemmeside.
Flåter kan også overføre andre sygdomme, f.eks. den mere kendte Borrelia, som skyldes en bakterie. I modsætning til Borrelia overføres TBE-virus meget hurtigt fra flåt til menneske. Så det er vigtigt at fjerne eventuelle flåter så hurtigt som mulig.
Der findes en vaccine mod TBE.
Husk at betale kontingent
Vi er nu klar til at modtage kontingent via Betalingsservice. Opkrævningerne sendes til den adresse, som vi har registreret i vores medlems-kartotek. Brevene er på vej ud. Så kig venligst i jeres postkasser.
Vær opmærksom på, at det bliver pålagt et gebyr ved overtrædelse af betalingsfristen på 50 kr., og nyt gebyr på 100 kr. for hver rykker.
Hvis du har brug for hjælp til at tilmelde dig Betalingsservise, er du velkommen til at henvende dig til vores kasserer Hanna, Krejsagervej 30, eller til et af de andre bestyrelsesmedlemmer. Vores mail er bestyrelsen@gadeland.dk.
Invitation til 50 års jubilæum
I år fylder grundejerforeningen 50 år, og det skal jo ikke gå helt stille af!!
DERFOR mød glad op til et ’gør det selv’ jubilæum med din stol, kaffekande og kage til fællesbord kl. 15 lørdag d. 10.8.19 i Krejsagervejs sydlige ende.
Hav evt. lidt lækkert i baghånden til en aftenbuffet, hvis humøret og vejret betyder at vi fortsætter til ud på aftenen……..
Jens fra Bragesvej tager sin guitar med og Elmer (tidl. Formand) kommer måske forbi.
Vi glæder os til at se jer alle sammen.
50-års jubilæum – skal det fejres?
I år er det 50 år siden, at foreningen blev stiftet. Det bliver fejret lørdag den 10. august, hvis der er stemning for det.
Har du lyst til at være tovholder på et arrangement eller vil bidrage på anden måde?
Så kontakt bestyrelsen på mail: Bestyrelsen@gadeland.dk
Sange og andre indslag fra tidligere jubilæer:
Hvis nogen fortjener at hyldes i dag
Generalforsamling 2019
Generalforsamlingen blev afholdt den 15. juni 2019 kl. 10 på Sankt Helene kursuscenter, Bygmarken 30, 3220 Tisvildeleje.
Her kan du læse:
Indkaldelse til Generalforsamling 2019 i Grundejerforeningen Gadeland
Bestyrelsens beretning for det forløbne år
Regnskab for 2018
Budget for 2019
Referat for generalforsamling 2019 i Grundejerforeningen Gadeland
Test af kloakker
Gribvand Spildevand A/S har startet en undersøgelse af grundejernes kloakforhold. Selskabet er nemlig udfordret af store mængder af regnvand. De har derfor bedt os viderebringe følgende orientering:
»I områder, der kun er kloakeret for spildevand, er det grundejernes ansvar, at der ikke ledes regnvand fra hverken tagflader, fliser eller andre overflader eller dræn til huskloakken, samt at huskloakkerne er intakte,« forklarer ingeniør i Gribvand Spildevand, Anne Grethe Lindholm.
1000 ejendomme om året undersøges
Frem mod 2027 vil Gribvand Spildevand undersøge 1000 ejendomme om året for at lokalisere slidte kloakker og fejlagtige tilslutninger af regnvandsledninger til spildevandssystemet.
Flere områder er allerede blevet undersøgt, og her er det generelle billede, at over 10 % af ejendommene har koblet regnvandet på spildevandsledningen, selvom de kun er kloakeret for spildevand. Det gælder således for 16 ud af 110 undersøgte ejendomme ved Vejby Strand samt 44 ud af 400 ejendomme i Smidstrup ved Gilleleje.
»Selvom grundejerne ofte ikke er klar over, at der er fejlkoblet ledninger på grunden, er det grundejernes ansvar, at der ikke ledes regnvand til huskloakken. Fejlkoblingerne er faktisk både ulovlige, og de giver store problemer for forsyningsselskaberne – og samtidig er de med til at øge forureningen af vores vandløb,« fortæller Anne Grethe Lindholm.
I løbet af dette efterår skal yderligere 600 ejendomme undersøges; nemlig 300 ejendomme i Smidstrup og 300 ved Stokkebro renseanlæg i Tisvilde.
Risiko for forurening
Det lyder måske ikke så afgørende, om et enkelt hus her og der har fejltilsluttet regnvandet på spildevandskloakken, eller at naboens kloak er utæt, men faktisk har det store konsekvenser.
Mængden af uvedkommende vand i et område, som kun er kloakeret for spildevand, kan måles i forhold til mængden af solgt drikkevand i kommunen. Det er nemlig sådan, at der bør komme nogenlunde den samme mængde vand tilbage til renseanlægget, som der bliver solgt i rent drikkevand. Mængden af returvand i disse områder er dog væsentlig større i Gribskov Kommune, og i 2016 kom der i flere områder godt fem gange så meget vand retur, som der blev solgt.
»Hvis ikke vi skal se stadig flere kloakker, der løber over, med forurening af sårbare naturområder som vandløb, søer og moser til følge, skal der sættes effektivt ind overfor uvedkommende vand i disse og de kommende år,« understreger Anne Grethe Lindholm.
En investering i fremtiden
Bestyrelsesformand i Gribvand Spildevand A/S Bo Jul Nielsen bakker fuldt ud op om projektet, som han kalder »en investering i fremtiden«.
»Det er særdeles vigtigt, at vi sætter ind overfor den stigende mængde vand i kloaksystemet. Vi ved, at vi i de kommende år kan forvente øgede regnmængder. Det kan vi ikke gøre så meget ved. Men vi kan fremtidssikre vores kloakker ved at reparere utætte kloakledninger og ved at frakoble regnvandet de steder, hvor der kun er kloakeret for spildevand. Det her projekt er vigtigt for os alle. Der er et stort behov for at give folk viden om det her område, så vi kan hjælpe hinanden med at løse problemerne, inden de vokser os over hovedet,« siger bestyrelsesformand i Gribvand Spildevand A/S, Bo Jul Nielsen.
Yderligere oplysninger på www.gribvand.dk. I er også velkommen til at kontakte Anne Grethe Lindholm eller Henning Holm på 4840 4100 eller mail til info@gribvand.dk.
Husk at betale kontingent
Generalforsamlingen har vedtaget, at kontingentet for 2018 er 525 kr., som skal indbetales til Gadelands konto i Handelsbanken: 6301-1662554 inden 31. juli 2018.
Hvis det skulle blive nødvendigt at udsende en rykker, kommer der 50 kr. oveni per rykker. Efter 2 rykkere sendes beløbet til inkasso.
Vi vil sætte pris på, at indbetalingen mærkes med medlemsnummer og navn:
På Krejsagervej er medlemsnummer = 100 + husnummer.
(eksempel: Krejsagervej 14 har medlemsnummer 114).
På Præsteengen er medlemsnummer = 200 + husnummer.
På Lundesvinget er medlemsnummer = 332.
På Bragesvej er medlemsnummer = 400 + husnummer.
På Mimersvej er medlemsnummer = 513
PS: Kontingentet kan også indbetales kontant til kasserer Karl Jelsbak, Krejsagervej 14.
Generalforsamling 2018
ORDINÆR GENERALFORSAMLING 2018
søndag den 27. maj 2018 kl. 10
Afholdes på Bragesvej 25 hos Niller og Claus (Elmers tidl. ejendom)
Dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Generalforsamlingens lovlighed
3. Valg af stemmetællere og referent
4. Opgørelse af antal stemmer, fremmødte og skriftlige fuldmagter
5. Bestyrelsens beretning om det forløbne år
6. Aflæggelse af regnskab for 2017
7. Fremlæggelse af budget for 2018 og fastsættelse af kontingent
8. Valg til bestyrelsen:
Formand Tine Kortenbach, Bragesvej 3 – er på valg, modtager genvalg
Næstformand Mads Jessen, Bragesvej 14 – er på valg, modtager genvalg
Kasserer Karl Jelsbak, Krejsagervej 14 – er på valg, modtager genvalg
Medlem Hanna Maria Fuglø, Krejsagervej 30 – ikke på valg
Medlem Erik Schlünssen, Bragesvej 8 – ikke på valg
Suppleanter: Bestyrelsen foreslår genvalg af Lars Byrgesen, Bragesvej 32.
9. Valg af revisor og revisorsuppleant:
Revisor: Gunnar Peder Jakobsen, Bragesvej 20 – ikke på valg
Vi mangler en revisorsuppleant: Hvem har lyst?
10. Indkomne forslag:
Ingen forslag er indkommet
11. Eventuelt
——
Af hensyn til forplejningen vil vi værdsætte en vejledende tilmelding, som sendes til mailadresser@gadeland.dk
Beretning
Regnskab 2017
Budget 2018
Referat
Med venlig hilsen
Bestyrelsen